רבים שפונים אלינו, מתארים תחושה של בלבול ואי וודאות כשמתבקשים להגיש מסמכים לתביעות מול הביטוח הלאומי. במיוחד כאשר מדובר בטופס 100 – מסמך שאנשים רבים אינם מודעים לחשיבותו ולדרכים להשגתו. פעמים רבות, תביעות מתעכבות או נדחות, כי הטופס לא הוגש בצורה נכונה או בזמן. לכן, היה חשוב לנו להסביר בדיוק מתי נדרש טופס 100, איך משיגים אותו ומה עושים אם הוא לא זמין, כדי שתוכלו לממש את זכויותיכם במהירות וביעילות.
מהם דמי פגיעה?
דמי פגיעה הם תשלום זמני המשולם על ידי הביטוח הלאומי לעובד שנפגע בתאונת עבודה או שחלה במחלת מקצוע ואיבד את יכולתו לעבוד באופן זמני בעקבות הפגיעה. מטרת דמי הפגיעה היא לספק לעובד הכנסה חלופית בתקופת ההחלמה ולאפשר לו להתמקד בטיפולים רפואיים ובהחלמה, מבלי לחשוש לאובדן הכנסה בתקופה זו.
מי זכאי לדמי פגיעה?
הזכאות לדמי פגיעה ניתנת לעובדים שכירים או עצמאיים אשר נפגעו במהלך העבודה, בדרכם לעבודה או חזרה ממנה. חשוב להדגיש כי רק לאחרו שהוכח קשר ישיר בין הפגיעה ועבודה ניתן יהיה לקבל את דמי הפגיעה.
איך מגישים תביעה לדמי פגיעה?
להגשת תביעה לדמי פגיעה לאחר תאונת עבודה יש מספר שלבים:
- קבלת אישור רפואי המעיד על חופשת מחלה וחוסר יכולת לעבוד. חשוב שהאישור יפרט את תקופת ההחלמה הצפויה לעובד.
- איסוף מסמכים רפואיים, תוצאות בדיקות, תלושי שכר ( כולל טופס 100 ) וכל מסמך אחר שיכול להעיד על ההוצאות הנלוות לפגיעה ועל ההכנסות שקדמו לה.
- הגשת המסמכים למוסד לביטוח הלאומי, בסניף הקרוב אל ביתכם. במידה ואתם מיוצגים על ידי עורך דין ביטוח לאומי, יש לצרף עבורו ייפוי כוח חתום.
- בדיקת התביעה על ידי המוסד לביטוח לאומי – פקיד התביעות בודק את התביעה, בודק את הזכאות ובהתאם מעביר את התיק לדיון בפני הוועדה הרפואית שתחליט על גובה דמי הפגיעה.
איך מחושבים דמי פגיעה?
חישוב דמי פגיעה נעשה באמצעות שימוש בנוסחה מתמטית פשוטה:
75% משכרו של התובע ב – 3 החודשים
שקדמו ל – 1 לחודש בו הפסיק את עבודתו
דמי פגיעה ליום אחד = _____________________________________
90
(מספר הימים בהם ניתן לשלם דמי פגיעה)
את עלות דמי הפגיעה ליום אחד מכפילים במספר הימים בהם התובע אינו יכול לעבוד וזהו סך דמי הפגיעה. במידה וההחלמה נמשכת מעבר ל- 90 ימים ומתארכת, יופסק תשלום דמי התביעה והתובע יצטרך להגיש תביעת נכות מעבודה. חשוב לציין, כי המוסד לביטוח לאומי הטיל תקרת תשלום לדמי פגיעה לנפגעי עבודה והוא עומד על 1,241.25 ₪ ליום ( נכון לשנת 2024 ).
מטרת מגבלת הימים היא לעודד את העובד לחזור אל מסלול חייו התקין ולא להישען על קצבאות הביטוח הלאומי כדרך חיים.
איך טופס 100 משפיע על חישוב דמי הפגיעה?
באמצעות טופס 100 מחשבים את סך ההכנסות של העובד ל – 3 החודשים שקדמו ליום הפגיעה.
הטופס מתייחס לרכיבים חשובים בהכנסותיו של העובד לצורך חישוב דמי הפגיעה:
- שכר בסיס – פירוט של שכר הבסיס שהרוויח העובד בתקופה שלפני הפגיעה.
- הכנסה ממוצעת – ממוצע ההכנסות בחודשים האחרונים (בדרך כלל 12 חודשים) לפני הפגיעה.
- ימי מחלה וחופשה – נתונים על ימים בהם העובד נעדר מהעבודה בשל מחלה או חופשה.
- ניכויי מס – פירוט על ניכויי מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות שבוצעו מהמשכורת.
אלא שבמקרים מסוימים נהנה העובד מרכיבים משתלמים כגון בונוסים או דמי הבראה ויש להם השפעה על חישוב התשלום.
מתי מתעוררת בעיה? כאשר החודשים בהם שולמו רכיבים אלה לא חושבו בסך ההכנסות כי לא היו לא שולמו ב – 3 החודשים שקדמו לפגיעה. התעלמות מרכיבים אלה, יוצרת עבור התובע מצג שווא, בו שכר נמוך בהרבה מהשכר שהוא מקבל בפועל ולכן גם חישוב דמי הפגיעה מתבסס על שכר נמוך יותר.
בעזרת טופס 100 ניתן לחשב מחדש את ההכנסה הממוצעת כל השנה לאחר פרישת הרכיבים המשתלמים על פני כל השנה ולחשב את דמי הפגיעה בצורה מדויקת יותר.
⭐טיפ זהב⭐ התיק הרפואי הוא העד הטוב ביותר שלכם. לכן, שמרו כל מסמך רפואי וכל מרשם, כל תוצאה של בדיקה וכל התייעצות עם רופא מומחה. ככל שיהיו בידיכם יותר מסמכים המעידים על הקושי להתנהל לצד הליקוי הרפואי, כך יגדל הסיכוי שלכם לזכות בתביעה ולקבל אחוזי נכות גבוהים. |
האם ניתן להגיש ערעור על תביעת דמי פגיעה?
כמובן. במידה ונעשה חישוב לא נכון של השכר החודשי הממוצע, ניתן להגיש ערעור בכתב תוך 60 ימים מיום קבלת ההודעה. אל כתב הערעור ניתן לצרף מסמך ובו הנימוקים והטענות המעידים כי החלטת הוועדה הרפואית הייתה שגויה.
האם אפשר להגיש תביעה לאחוזי נכות ביטוח לאומי מספר ליקויים רפואיים?
במידה והתובע חולה במספר מחלות בו זמנית הוא יכול לאחד את התביעות ולהגיש אותן כתביעה אחת. סך האחוזים שיאושרו לו כאחוזי נכות לא יהיו אחוזים מצטברים, אלא אחוזים המחושבים באופן יחסי מסך 100% הנכות.
כך לדוגמה, תובע שאושרו לו 20% עבור ליקוי אורטופדי ועוד 50% עבור נכות נפשית, לא יהיה זכאי ל – 70% נכות. חישוב אחוזי הנכות יעשה באופן הבא:
50% עבור נכות נפשית ינתנו בצורה מלאה, אך 20% אחוזי הנכות הנוספים יחושבו מתוך 50% הנותרים ויהוו למעשה 10%. על פי חישוב זה לתובע יוענקו אחוזי נכות בשיעור של 60%.
הצלחת המשרד בגין דמי פגיעה
כחלק מהליווי המשפטי שאנחנו מעניקות לעובדים שנפגעו בעבודתם, טיפלנו במקרה של לקוחה שהביטוח הלאומי דחה את תביעתה להכרה במצבה הנפשי, לאחר שנקלעה לאירוע ירי בצאתה מהעבודה.
לאחר שהחלטנו יחד על הגשת ערעור ועם הצגת מסמכים נוספים ממקום העבודה, הלקוחה קיבלה נכות בשיעור של 20% וקיבלה קצבה חודשית.
איך נוכל לעזור בדמי הפגיעה?
כעורכות דין ביטוח לאומי, ותיקות ובעלת ניסיון רב בהגשת תביעות נגד ביטוח לאומי, אנו מכירות היטב את החוקים והתקנות על פי הם מתקבלות החלטות בוועדות הרפואיות.
אם אתם מתמודדים עם מחלת גוף או נפש או שאתם חווים קשיים בכל הקשור לתפקוד יום יומי תקין ושוקלים להגיש תביעת נכות, אל תהססו לפנות אלינו.
נשמח להעניק לכם ייעוץ ראשוני ללא התחייבות במהלכו נבחן לעומק את פרטי המקרה שלכם ונבנה אסטרטגיה משפטית מנצחת. אנחנו כאן כדי לעזור לכם לקבל את ההכרה והתמיכה המגיעות לכם.
לפרטים נוספים צרו איתנו קשר בטלפון 077-804-3590 או או דרך הוואטסאפ.